-
Med utgangspunkt i brukernes perspektiv, har By- og regionforskningsinstuttet NIBR innhentet kunnskap om hvordan Utlendingsdirektoratet (UDI) og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) håndterer den store økningen i antallet asylsøkere fra Ukraina.
-
Rapporten bygger på en omfattende datainnsamling hos forvaltningen og blant representantene for enslige mindreårige asylsøkere. Den har undersøkt regelverket for ordningen, representantenes og de mindreåriges erfaringer.
-
Oxford Research har på oppdrag for Utlendingsdirektoratet (UDI) undersøkt det frivillige arbeidet i asylmottakene. Rapporten beskriver hvordan det frivillige arbeidet i mottakene fungerer for beboerne, de frivillige, mottaket og UDI.
-
Oxford Research har evaluert informasjonsprogrammet i ordinære mottak, på oppdrag fra Utlendingsdirektoratet. Evalueringen har blitt gjennomført i perioden juli 2019 til desember 2019.
-
Proba samfunnsanalyse har i samarbeid med Agenda Kaupang gjennomført en kartlegging av asylsøkeres tilgang til og bruk av digitale kanaler.
-
Oslo Economics har sett på hvordan opp- og nedbyggingen av mottak påvirker sammensetningen av ansatte i asylmottakene i og hvilken grad de ansattes kompetanse blir videreført fra ett mottak til et annet.
-
Oxford Research har evaluert tilskuddsordningen til aktiviteter for barn i asylmottak med hovedvekt på ordningens relevans, forvaltning og måloppnåelse.
-
Rapporten er en evaluering av de fire tilrettelagte avdelingene ved asylmottak. Formålet med evalueringen var å få kunnskap om hvorvidt de tilrettelagte avdelingene (TA) fungerer etter hensikten og om målsettingene for avdelingene blir oppnådd.
-
Rapporten handler om hvordan informasjon om helse, helserettigheter og helsetjenesten formidles i ankomstsenteret og i transittmottak, i den første tiden etter at en person har søkt om beskyttelse i Norge.
-
Rapporten utreder hvilke konsekvenser lang oppholdstid i mottak har for flyktningenes livskvalitet mens de er i mottak og mulige konsekvenser lang oppholdstid i mottak kan ha for senere integrering i arbeid og utdanning.