Viktig informasjon om UDIs veiledningstilbud


I tiden fremover er det flere ting som påvirker tilgjengeligheten til UDIs veiledningstilbud. Her kan du lese oppdatert informasjon om veiledningstilbudet.

Publisert: 30.04.2024

Veiledningstjenesten er åpen mandag, tirsdag, torsdag og fredag – onsdager er veiledningstjenesten stengt

Strammere budsjettrammer og et høyt antall ubehandlede saker gjør at UDI fortsatt har behov for å sette av mer tid og kapasitet til saksbehandling. Chat- og telefonlinjene til UDIs veiledningstjeneste vil derfor fortsatt være stengt på onsdager. 

Veiledningstjenestens åpningstider frem til 14. mai er:

  • Mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 10:00-15:00.
  • Onsdager er veiledningstjenesten stengt. 

I perioden 15. mai-15. september er det sommertid, og da stenger veiledningstjenesten kl. 14:30. 

Frem til og med 24. juni er det mulig å sende e-post til veiledningstjenesten via på kontaktskjema på udi.no. Fra 25. juni stenger vi de aller fleste kontaktskjemaene, da vi har begrenset bemanning til å besvare e-poster i sommer. Kontaktskjemaene åpner igjen 12. august. 

Mindre tilgjengelighet i mai og juni

I mai og juni vil du sannsynligvis oppleve at det er vanskeligere å få kontakt med oss enn vanlig. I år er det flere hverdager i mai som er helligdager, og hvor veiledningstjenesten derfor er stengt. Ettersom veiledningstjenesten også er stengt på onsdager, forventer vi økt trafikk på våre linjer de dagene vi holder åpent. Du kan derfor tidvis oppleve lange køer når du forsøker å kontakte oss.

I begynnelsen av juni tar vi også i bruk et nytt datasystem i veiledningstjenesten. Dette kan påvirke tilgjengeligheten og selve veiledningstjenesten i den innledende fasen. Vi beklager ulempene dette måtte medføre. 

Udi.no som hovedkanal for informasjon

Mange tar kontakt med veiledningstjenesten med spørsmål om når de får svar på søknaden sin. 

Hvis du har spørsmål om når du får svar på søknaden din, ber vi om at du leser informasjonen på udi.no/ventetider. UDIs veiledningstjeneste kan ikke gi deg annen informasjon om ventetider enn det du finner på nettsidene.

Vi jobber også med å oppdatere "Ofte stilte spørsmål" for de ulike sakstypene, og anbefaler deg å se om du finner svar på ditt spørsmål der før du kontakter oss. 

Hvis du ønsker informasjon om timebestilling og ventetider hos politiet, ber vi om at du leser informasjonen på politiets egne nettsider (eksternt nettsted). Vi kan dessverre ikke svare på spørsmål om dette.

Fant du det du lette etter?