Logg inn
Spørsmål og svar om innlogging med e-post og passord
-
Hvordan oppretter jeg en brukerkonto?
- Gå til logg inn-siden og trykk “Registrer deg nå”.
- Skriv inn e-postadressen din og trykk “Send bekreftelseskode”.
- I løpet av et par minutter vil du få en e-post. I e-posten er det en kode. Du må kopiere og lime inn denne koden for å aktivere din brukerprofil. Koden er kun gyldig i noen få minutter.
- Velg passord og skriv inn navnet ditt.
-
Jeg forsøker å opprette en brukerkonto med e-post og passord, men det skjer ingenting når jeg trykker «Opprett brukerkonto». Hva skal jeg gjøre?
Prøv å velge et annet passord, som ikke har spesielle tegn. Hvis du har et tegn i passordet som vår innlogging ikke godtar, vil du ikke få logget inn.
Passordet kan ikke:
- ha spesialtegn, som @, % eller &
- ha bokstaver som ikke er i det latinske alfabetet. Det latinske alfabetet tilsvarer det norske alfabetet fra a til z. Æ, ø og å eller bokstaver fra andre alfabeter, som det kyrilliske eller greske, godtas ikke.
Du bør ikke bruke verktøy som foreslår eller automatisk lager passord på dine vegne. Det er fordi disse ofte inneholder tegn som nevnt i punktlisten over.
Passordet må inneholde minimum:
- åtte tegn
- én stor bokstav
- én liten bokstav
- ett tall
-
Hva gjør jeg hvis jeg har glemt passordet, eller hvis passordet ikke virker?
- Gå til logg inn-siden og trykk på "Har du glemt passordet?".
- Skriv inn e-postadressen din og trykk “Send bekreftelseskode”.
- I løpet av et par minutter vil du få en e-post. I e-posten er det en kode. Du må kopiere og lime inn denne koden for å aktivere din brukerprofil. Koden er kun gyldig i noen få minutter.
- Velg nytt passord.
-
Hvorfor mottar jeg ikke e-posten med kode?
Når du skal opprette brukeren din eller velge nytt passord, vil du motta en e-post. Denne e-posten inneholder en kode som du må kopiere og lime inn i innloggingsvinduet. Dette må du gjøre for å bekrefte at e-postadressen du har tastet inn er riktig.
Hvis du ikke har fått denne e-posten, bør du sjekke filteret for useriøs e-post (spamfilter), som finnes i de fleste e-postprogrammer.Hvis e-posten ikke er der heller, kan det hende at du har tastet inn feil e-postadresse. Da kan du prøve på nytt. Pass på at du skriver inn riktig e-postadresse.
Du må bruke koden innen noen få minutter. Etter det vil den ikke lenger være gyldig.
-
Jeg får feilmelding når jeg forsøker å logge inn hos UDI. Hva gjør jeg?
Hvis du får feilmelding når du logger inn på UDI-brukeren din, anbefaler vi at du prøver dette:
- Bytt nettleser
- Logg inn fra en annen pc, mobil eller nettbrett
- Endre passordet ditt. Trykk «Har du glemt passord» og velg et nytt passord
- Skal du levere en ny søknad, kan du bruke en annen brukerkonto du har tilgang til eller lage deg en ny brukerkonto
Ta kontakt med UDIs brukerstøtte på chat eller e-post hvis du fortsatt får feilmeldinger. Hvis du sender e-post, er det fint om du inkluderer skjermbilder og en forklaring av problemet som oppstår.
-
Jeg finner ikke søknaden min. Hvordan kan jeg finne den?
For å se dine søknader, må du logge inn. Husk å logge inn på samme måte som da du opprettet søknaden. Hvis du logget inn med brukernavn og passord, så må du logge inn med samme brukernavn som du brukte da du opprettet søknaden. Dersom du logget inn med ID-porten for å registrere søknaden din, må du logge inn med ID-porten igjen for å få tilgang til å se saken din og følge den opp.
Det betyr at dersom du tidligere brukte brukernavn og passord for å registrere søknaden, men nå har logget inn med ID-porten, så vil du ikke ha tilgang til dine tidligere søknader. Du trenger ikke registrere en søknad på nytt, men må logge deg ut av ID-porten for så å logge deg inn igjen med brukernavn og passord for å finne søknadene dine.
-
Hva gjør jeg hvis jeg har mistet tilgangen til kontoen min?
Hvis du har mistet tilgang til kontoen din, har UDI fortsatt alle dine gamle søknader og informasjon om deg registrert i våre systemer.
Hva må du gjøre?
Informasjon til deg som har sendt en søknad
Hvis du har bestilt en time, har du fortsatt denne timen. Da du bestilte timen, fikk du en bekreftelse på tidspunkt og dato på e-post, sendt fra adressen noreply@udi.no eller noreply-spn@udi.no. Søk gjerne etter e-poster fra en av disse adressene i din innboks. Du vil også finne en e-post med en liste over dokumentene og følgebrev/cover letter som du skal ha med deg på timen. Hvis du ikke finner denne e-posten, bør du sjekke søppelfilteret i innboksen din.
Hvis du ikke finner detaljene for timen din, vær vennlig å ta kontakt med oppmøtestedet, det vil si politiet, Servicesenter for Utenlandsk Arbeidstaker (SUA), ambassaden eller VFS Søknadssenter.
Hvis du allerede har levert søknaden ved personlig oppmøte, vil vi behandle søknaden din som normalt. Du trenger da ikke å gjøre noe inne på brukerkontoen din. Vedtaket vil sendes til deg på Digipost (eksternt nettsted) hvis du har det, ellers i vanlig brevpost.
Hvis du har sendt en søknad, men ikke booket en time enda, har du to valg. Du kan enten kontakte oppmøtestedet du valgte i søknaden og spørre om de kan gi deg en time. Eller så kan du opprette en ny brukerkonto og sende en søknad fra denne. Hvis du betalte gebyr for den første søknaden, må du i så fall kontakte oppmøtestedet for å be om tilbakebetaling.
Informasjon til deg som skal sende en ny søknad
Hvis du skal levere en ny søknad, kan du bruke en annen konto du fortsatt har tilgang til, eller opprette en ny konto.
Hvis du har fått svar på søknaden din og skal bestille en time hos politiet for å ta bilde til oppholdskort, må du bruke samme konto som da du registrerte søknaden. Hvis du ikke har tilgang til denne kontoen lenger, må du kontakte politiet for å bestille time.
-
Hvorfor har jeg mistet tilgangen til kontoen min?
Du bør alltid prøve å trykke på "Har du glemt passordet?" i innloggingsvinduet og velge et nytt passord, for å se om det løser problemet. Hvis ikke kontoen din finnes lenger, vil du få beskjed om at det ikke er registrert en konto med denne e-postadressen.
Det kan være ulike grunner til at du har mistet tilgang til kontoen din:
- Hvis du ikke har vært logget inn på kontoen din på over to år, har vi slettet den.
- Hvis du har glemt passordet til kontoen, og du ikke lenger har tilgang til e-postadressen som du brukte da du opprettet kontoen, har du ikke lenger tilgang til den. Du må i så fall opprette en ny konto.
Spørsmål og svar om innlogging med ID-porten
-
Jeg har problemer med å logge inn med ID-porten. Hva gjør jeg?
UDI kan ikke hjelpe deg med problemer relatert til ID-porten. Det er Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) som har ansvaret for denne løsningen. Her finner du kontaktinformasjonen deres (eksternt nettsted).
-
Kan jeg flytte sakene mine fra brukerkontoen til ID-porten?
Nei, det er ikke mulig å migrere innhold fra en brukerkonto til en annen. Innlogging med ID-porten er en ny brukerkonto på samme måte som dersom du har ulike brukerkontoer med ulike e-postadresser.
-
Jeg finner ikke søknaden min. Hvordan kan jeg finne den?
For å se dine søknader, må du logge inn. Husk å logge inn på samme måte som da du opprettet søknaden. Hvis du logget inn med brukernavn og passord, så må du logge inn med samme brukernavn som du brukte da du opprettet søknaden. Dersom du logget inn med ID-porten for å registrere søknaden din, må du logge inn med ID-porten igjen for å få tilgang til å se saken din og følge den opp.
Det betyr at dersom du tidligere brukte brukernavn og passord for å registrere søknaden, men nå har logget inn med ID-porten, så vil du ikke ha tilgang til dine tidligere søknader. Du trenger ikke registrere en søknad på nytt, men må logge deg ut av ID-porten for så å logge deg inn igjen med brukernavn og passord for å finne søknadene dine.
-
Hva er fordelen med å bruke ID-porten?
Pålogging via ID-porten gir en ekstra sikkerhet for at ingen andre kan få tilgang til opplysninger du har gitt i søknadsskjema. En annen fordel er at du slipper å huske hvilket brukernavn og passord du har brukt i UDIs søknadsløsning.
UDI vil i framtiden lansere flere tjenester som kan forenkle søknadsprosessen for deg som har en sikker elektronisk identitet.
-
Må jeg bruke ID-porten?
Nei. UDI har tatt i bruk ID-porten og vi anbefaler at du bruker den hvis du har mulighet, men du kan fortsatt logge inn med samme brukernavn og passord som tidligere – og eventuelt opprette nye brukere med e-post.
-
Hva er konsekvensen av at jeg logger inn med ID-porten og søker på vegne av en annen person?
Hvis du logger inn med ID-porten og søker på vegne av en annen person, er det du som må følge opp søknaden helt til den er ferdigbehandlet. Det betyr blant annet at det er du som må bestille oppmøtetime hos politiet/SUA for personen du har søkt på vegne av.
-
Jeg er arbeidsgiver som skal søke på vegne av arbeidstaker. Kan jeg logge inn med ID-porten?
Nei, arbeidsgiver som søker på vegne av en arbeidstaker bør ikke bruke ID-porten og må logge inn med brukernavn og passord. Grunnen til dette er at det vil være uheldig om søknader er knyttet til den personlige elektroniske identiteten til en enkeltperson i bedriften.
-
Jeg skal søke på vegne av en annen person. Kan jeg logge inn med ID-porten?
Vi anbefaler i utgangspunktet alle om å kun logge inn med ID-porten når de skal søke for seg selv.
Men hvis du skal søke på vegne av et nært familiemedlem, for eksempel barnet ditt, kan det være praktisk å bruke ID-porten. Da må du være klar over at det er du som må følge opp søknaden helt til den er ferdigbehandlet. Det betyr blant annet at det er du som må bestille oppmøtetime hos politiet/SUA for personen du har søkt på vegne av.
I alle andre tilfeller der du skal søke på vegne av andre, anbefaler vi at du logger inn med brukernavn og passord og ikke med ID-porten. -
Jeg har MinID. Kan jeg bruke ID-porten når jeg skal logge inn hos UDI?
Nei. Det er kun personer med BankID, Commfides eller Buypass (norsk e-ID) som kan logge inn via ID-porten. Dette er fordi UDI krever et høyere sikkerhetsnivå (nivå 4) for innlogging med ID-porten, enn hva MinID har (nivå 3). Det gjør vi for å sikre dine personlige data best mulig.
-
Hvem kan bruke ID-porten, og hvordan logger jeg på ved hjelp av den?
For å bruke ID-porten til å logge inn hos UDI, må du enten ha BankID, Commfides eller Buypass (norsk e-id).
Slik skaffer du deg elektronisk ID (eksternt nettsted).
For hjelp til pålogging med ID-porten, kan du lese mer på Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) sine sider (eksternt nettsted).
Spørsmål og svar om søknader sendt inn før april 2022
-
Hvordan finner jeg igjen en søknad sendt inn før april 2022?
Alle nyere søknadsskjema som du har sendt inn elektronisk til UDI ligger på nettsiden Mine søknader (eksternt nettsted). Hvis du ikke finner søknadsskjemaet du sendte inn før april 2022 i oversikten der, ligger denne søknaden i vår gamle søknadsportal. Det betyr at du ikke lenger kan finne tilbake til søknadsskjemaet på våre nettsider. Ønsker du å få innsyn i en eldre sak eller trenger å se søknadssammendraget av den, kan du kontakte UDI skriftlig her.
-
Hvordan bestiller jeg time til en søknad sendt inn før april 2022?
Hvis du ikke finner søknadsskjemaet du sendte inn før april 2022 i oversikten på siden Mine søknader (eksternt nettsted), ligger denne søknaden i vår gamle søknadsportal. Det betyr at du ikke lenger kan bestille en time til dette søknadsskjemaet digitalt. For å bestille en time i forbindelse med denne søknaden, må du kontakte politiet direkte. Du finner kontaktinformasjonen til politiet her (eksternt nettsted).
-
Hvordan kan jeg sende inn dokumenter digitalt til en søknad sendt inn før april 2022?
For å laste opp dokumenter digitalt og sende dem inn til UDI til en søknad som du sendte inn før april 2022, kan du gå til UDIs tjeneste for å sende inn dokumenter her (eksternt nettsted).
-
Hvordan finner jeg en fullstendig oversikt over alle søknadene jeg har sendt inn til UDI?
Alle nyere søknadsskjema som du har sendt inn elektronisk til UDI ligger på nettsiden Mine søknader (eksternt nettsted). Hvis du ikke finner søknadsskjemaet du sendte inn før april 2022 i oversikten der, ligger denne søknaden i vår gamle søknadsportal. Det betyr at du ikke lenger kan finne tilbake til søknadsskjemaet på våre nettsider. Ønsker du å få innsyn i en eldre sak eller trenger å se søknadssammendraget av den, kan du kontakte UDI skriftlig her.