UDIs veiledningstilbud fra 1. februar 2024
UDI vil sette av mer tid til å behandle søknader i februar, mars og april 2024. Derfor vil vi ikke være like tilgjengelig på telefon og e-post i denne perioden. Samtidig skal flere få mulighet til å snakke med UDIs veiledningstjeneste på chat.
I UDI er det saksbehandlere som svarer deg når du kontakter UDIs veiledningstjeneste.
Veiledningstjenesten stenges på onsdager
UDIs veiledningstjeneste vil være stengt på onsdager fra og med 7. februar. Du kan finne oppdatert informasjon på nettsiden vår udi.no. Veiledningstjenesten er åpen som vanlig alle andre hverdager fra kl. 10 til kl. 15.
Vi ønsker å være tilgjengelige for deg som kontakter oss. Samtidig er det mange som ønsker å snakke med oss, og du kan derfor oppleve å måtte vente en stund før du får svar hvis du ringer oss.
Chat med oss
Chat er en rask og enkel måte å snakke med veiledningstjenesten i UDI på. Derfor skal vi gi flere mulighet til å ta kontakt med oss på chat.
Fra 1. februar kan du chatte med oss hvis du har spørsmål om statsborgerskap, familieinnvandring, permanent opphold, arbeid, studier, besøksvisum, au pair, EØS, og tekniske problemer med søknad på nett.
Du kan chatte med oss i veiledningstjenestens åpningstid mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 10 – 15.
Utenfor veiledningstjenestens åpningstider kan du sende oss en e-post ved å fylle ut et kontaktskjema. Det kan gå raskere å få svar på chat enn på telefon eller e-post.
Informasjon om ventetider
UDI behandler mange søknader om oppholdstillatelse i Norge. Ventetiden kan variere. Du finner oppdatert informasjon på udi.no.
Hvis du har spørsmål om når du får svar på søknaden din, ber vi om at du leser informasjonen på udi.no/ventetider. UDIs veiledningstjeneste kan ikke gi deg annen informasjon om ventetider enn det du finner på nettsidene.
Les vår serviceerklæring for å se hva du kan forvente av oss.