UDIs serviceerklæring Dette kan du forvente av oss
Dette gjør UDI
Vi behandler søknader om
- assistert retur og tilbakevending
- beskyttelse (asyl)
- besøksvisum
- familieinnvandring
- oppholdstillatelse for å arbeide
- oppholdstillatelse for å studere
- norsk statsborgerskap
- permanent oppholdstillatelse
- reisedokument
Vi fatter også vedtak om bortvising og utvising. UDI behandler de sakene som utenrikstjenesten og politiet ikke har myndighet til å avgjøre, og de sakene der det er usikkert om det bør gis oppholdstillatelse. Som faglig overordnet organ gir UDI instruksjoner til politiet og utenriksstasjonene i utlendingssaker.
I tillegg har UDI ansvar for at alle asylsøkere får tilbud om et sted å bo mens de venter på at vi skal behandle søknadene deres, og for å finne gode løsninger for de som vil reise tilbake til hjemlandet sitt.
De ulike delene i UDIs serviceerklæring
-
Vi som jobber i UDI har plikt til å
- gi deg riktig og relevant informasjon
- informere deg om hvilke opplysninger vi trenger for å behandle saken din. Dette finner du informasjon om på udi.no
- gi deg innsyn i saken din hvis du ønsker det
- overholde taushetsplikten og behandle opplysningene du gir oss konfidensielt, både mens saken er under behandling og etter at den er avsluttet
- informere deg om dine klagerettigheter hvis du får avslag
- gi deg som er asylsøker opplysninger om saksgangen, rettighetene og pliktene dine før du skal intervjues
-
Du kan forvente at vi
- holder høy faglig kompetanse og behandler saken din profesjonelt
- gir deg beskjed hvis vi mangler dokumenter eller opplysninger som vi trenger for å behandle saken din
- har oppdatert informasjon om ventetider for alle sakstyper på udi.no. Hvis du kontakter oss med spørsmål om når saken din blir behandlet før oppgitt ventetid, vil vi vise til det som står på udi.no. Vi har ikke annen informasjon enn det.
- gir deg beskjed når saken din er avgjort
- er imøtekommende og gir deg personlig veiledning og informasjon på en forståelig måte, selv om du kan oppleve å måtte vente en stund før du kommer i kontakt med oss.
-
Vi forventer at du
- gir oss den rette identiteten din og bidrar til at vi får tilstrekkelige og riktige opplysninger
- sørger for at UDI får alle dokumentene som er nødvendige for å behandle saken din
- bruker udi.no for å finne informasjon som gjelder din situasjon
- informerer oss hvis situasjonen din endrer seg på en måte som kan ha betydning for saken, eller hvis du bytter e-postadresse eller mobilnummer.
- gir beskjed til folkeregisteret hvis du flytter (eksternt nettsted) (hvis du er asylsøker og venter på vedtak, skal du melder fra om flytting til politiet)
- har fullstendig navn på postkassen din, slik at brevene våre kommer frem til deg
- informerer UDI skriftlig hvis du vil at en annen person skal ha fullmakt i din sak, slik at han eller hun kan følge opp saken din og få kopi av vedtaket
-
Er du fornøyd eller misfornøyd med servicen du får av oss?
Vi håper du gir oss tilbakemelding hvis du er fornøyd eller misfornøyd med servicen fra oss. Det kan du gjøre ved å sende inn dette skjemaet, Tilbakemeldinger på service. Vær så konkret som mulig i tilbakemeldingen din, særlig hvis det er noe vi bør endre på.