Første gang du bruker eDialog
Dette trenger du å vite
-
Slik får du tilgang til eDialog
Tilgang til eDialog for advokater
Hvis du oppnevnes som advokat i en asylsak for første gang, vil du også bli registrert som eDialogbruker. Du får en e-post når du er registrert som bruker.
Hvis du ikke blir oppnevnt av oss gjennom advokatordningen, men skal representere en asylsøker, må du først sende inn registreringskjemaet for å bli bruker av eDialog.
Tilgang til eDialog for rettshjelpere
Hvis du er en rettshjelper, kan du bruke eDialog hvis du har tillatelse etter domstolsloven § 218 nr. 1. Da må du sende inn registreringskjemaet for å bli bruker av eDialog. Hvis du er en rettshjelper som omhandles i domstolsloven § 218 nr. 3 første setning, kan du ikke bruke eDialog.
-
Slik blir du registrert på saken
Når du blir oppnevnt av oss som advokat
Når du blir oppnevnt, registrerer vi deg samtidig som gjeldene advokat i saken. Du får tilgang til saken i eDialog når du får e-post fra oss om at du har mottatt en korrespondanse i saken.
Når du vil bli registrert på saken
Hvis du ikke blir oppnevnt som advokat, må du kontakte oss for å få tilgang til saken. Send en e-post til svar@udi.no med forklaring på hvilken sak du ønsker tilgang til. Det er bare advokater som får tilgang. Advokaten kan gi andre som jobber med saken tilgang til saken.
Om tilgangen på sak
Når du har fått tilgang til saken, kan du gi tilgang til andre.
Utlendingsforvaltningen sitt saksbehandlingssystem er inndelt i saker. Hver søknad eller sanksjon representerer en sak. For å kunne utveksle dokumenter med oss på riktig måte, må du derfor være registrert som advokat i den saken.
Er du for eksempel registrert som advokat i en søknad om beskyttelse (asyl), må du likevel også bli registrert som advokat i en eventuell tilstøtende utvisningssak for å kunne få innsyn i og inngi tilsvar i denne.
Begrensningen har sammenheng med retten til fritt valg av representant. Det er ikke gitt at klienten din ønsker at du skal ha tilgang til alle saker han eller hun har hatt i utlendingsforvaltningen.
-
Partsinnsyn
Når du er oppnevnt som advokat i saken, skal Beskyttelse i UDI vurdere partsinnsyn. Partsinnsyn blir vurdert når
- vi sender ut vedtak
- vi sender korrespondanse til deg
- du ber om partsinnsyn
- du blir oppnevnt som advokat, hvis du blir oppnevnt før vi fatter vedtak i saken
Hvis det er noe du ikke får partsinnsyn i, står det i korrespondansen vår hvorfor enkelte dokumenter er unntatt fra partsinnsyn. Hvis du vil be om partsinnsyn, ta kontakt med oss.