Kvalitet på asylintervju (2022)
Utlendingsdirektoratet (UDI) ba om en uavhengig undersøkelse av kvaliteten på asylintervjuene vi gjennomfører. Gjennomgangen skulle se på om UDI gjennomfører asylintervjuer i tråd med UDIs kvalitetsstandard og anerkjente standarder for kvalitet i utredende intervjumetode. Den skulle også gi oss målrettede og gjennomførbare anbefalinger for å forbedre kvaliteten på intervjuene.
Last ned rapporten
De overordnede konklusjonene i rapporten
- UDIs intervjumodell og kvalitetsstandard lever i all hovedsak opp til kvalitetsstandarden vi finner i forskningslitteraturen.
- De fleste intervjuledere opptrer på en profesjonell måte og det er ingen tegn på at de opptrer eller snakker på en uhensiktsmessig måte.
- Ingen av intervjuene vurderes som bekymringsfullt dårlige.
- Det er stor uønsket variasjon når det gjelder selve gjennomføringen av intervjuene.
- Det er en risiko for at noen asylsøkere får dårligere muligheter til å legge frem sine anførsler.
Hovedkonklusjoner om de enkelte fasene i intervjuet
- Fafo mener at det som oftest er god kontakt mellom intervjulederen og asylsøkeren i den innledende fasen av intervjuet.
- Det er stor variasjon både i hvordan intervjulederen tilrettelegger for søkerens frie forklaring, som er en sentral del av intervjuet, og i hvordan intervjueren sonderer de ulike temaene som kommer opp i den frie forklaringen.
- Noen intervjuledere gir mye og god informasjon som del av kontaktetableringen innledningsvis.
- Det er en risiko for at dagens intervjupraksis ikke i tilstrekkelig grad bidrar til å identifisere sårbare asylsøkere.
- De fleste asylrapportene gir en presis gjengivelse av intervjuet.
- Fafo er kritisk til praksisen med at intervjulederen skriver rapporten samtidig som intervjuet pågår.
Anbefalinger til UDI
Fafo har en rekke anbefalinger til UDI. Anbefalingene gjelder følgende fire hovedområder:
- UDIs kvalitetsstandard og retningslinjer for asylintervju bør oppdateres på noen områder.
- UDI bør arbeide for å redusere den uønskede variasjonen i gjennomføringen av asylintervjuene.
- UDI bør arbeide for å øke kvaliteten på gjennomføringen av asylintervjuet.
- Fafo mener også det er behov for ytterligere forskning om hvordan kvaliteten på asylintervjuet påvirker asylsøkerens rettssikkerhet. Også betydningen av tolkens rolle under intervjuet bør undersøkes mer.
Oppdragsgiver: Utlendingsdirektoratet (UDI)
Oppdragstaker: Fafo