Klage på et vedtak
Øverst på denne siden finner du informasjon om hvordan du klager på et vedtak fra UDI. Lenger nede på siden står det hvordan du går frem når du vil klage på et vedtak som er fattet av en utenriksstasjon.
Klage på et vedtak fra UDI
-
Hvordan klager jeg på et vedtak fra UDI?
Hvem kan klage?
Du som har fått et vedtak fra UDI som gjelder deg selv, kan klage på dette vedtaket selv.
Hvis du ønsker det, kan du gi noen andre skriftlig fullmakt til å klage for deg. Dette kan for eksempel være familiemedlem eller venn i Norge.
Du kan også bruke advokat til å klage for deg.
Hva er fristen for å klage?
Du må klage innen tre uker fra det tidspunktet da du, fullmektigen din eller advokaten din fikk vedtaksbrevet fra UDI.
Hvordan skal jeg klage?
Klagen må:
- være skriftlig
- være undertegnet for hånd av deg eller fullmektigen din, eller sendes via eDialog av advokaten din
- vise til hvilket vedtak du klager på
- beskrive hvordan du ønsker at vedtaket du klager på skal bli endret
- gi opplysninger om at du har klaget i tide (hvis det kan være uklart om du klager i tide)
- være skrevet på norsk eller engelsk
Klagen bør også nevne grunnen til at du klager.
Du må skrive DUF-nummeret ditt og saksnummer (DUF-nummer tolv tall – saksnummer tre tall) i klagen.
Du kan sende inn klagen ved å enten:
- skanne klagen og laste den opp i vårt skjema for ettersending av dokumenter (udi.no/dokument), eller
- sende klagen i posten til:
Utlendingsdirektoratet
Postboks 2098 Vika
0125 Oslo -
Hva gjør jeg hvis det ikke har vært mulig å skaffe all dokumentasjon innen klagefristen?
Selv om du ikke har all dokumentasjonen din tilgjengelig innen klagefristen, må du likevel klage innen fristen. Når du sender inn klagen, må du legge ved en forklaring på hvorfor det ikke var mulig å sende inn all dokumentasjonen. Du kan da få opptil to nye uker til å sende inn den manglende dokumentasjonen.
-
Hva skjer etter at jeg har sendt en klage til UDI?
- Når du klager på et vedtak, vil UDI se på saken din på nytt.
- Hvis du UDI ikke endrer vedtaket du har klaget på, vil klagen din bli sendt til Utlendingsnemnda (UNE).
- Dersom vi sender saken til UNE, vil du få beskjed om dette på e-post eller SMS. UNE vil da behandle saken din på nytt.
- Hvis UNE opprettholder UDIs vedtak, har du ikke flere klagemuligheter.
-
Kan UDI dekke advokatutgiftene mine (sakskostnadene) hvis UDI har endret vedtaket sitt?
Dersom UDI har omgjort vedtaket ditt til din fordel, kan du eller advokaten din be UDI om å dekke kostnadene du har hatt. Kostandene må ha vært nødvendige for å få endret vedtaket. Dette kan for eksempel være advokatutgifter. Reglene om dette står i forvaltningsloven § 36 (eksternt nettsted).
Du må sende et slikt krav i et brev til UDI. Du må legge ved dokumentasjon som viser utgiftene du har hatt.
-
Hvor langt tid tar det før jeg får svar?
Se vår informasjon om ventetider. Velg sakstypen som du søkte på (for eksempel besøksvisum, arbeid eller familieinnvandring) for å se ventetiden for klager.
-
Kan jeg søke på nytt?
Selv om du tidligere har fått avslag på søknaden din, kan du søke på nytt hvis du mener at du oppfyller kravene nå. Se vår oversikt over hva du kan søke om og informasjon om hvordan du søker og hvor du må levere søknaden.
-
Kan UDI oppheve innreiseforbudet mitt?
Hvis du har blitt utvist fra Norge, men likevel ønsker å reise hit, kan du søke om å få opphevet innreiseforbudet.
Klage på et vedtak fra en utenriksstasjon
-
Hvordan klager jeg på et vedtak fra en utenriksstasjon?
Norske utenriksstasjoner behandler klager på sine vedtak om besøksvisum. Hvis det er en utenriksstasjon som har behandlet søknaden din om visum, må du lese vedtaket deres nøye.
Hvem kan klage?
Du som har fått et vedtak som gjelder deg selv – for eksempel et avslag på søknad om besøksvisum – kan klage på dette vedtaket selv.
Hvis du ønsker det, kan du gi noen andre skriftlig fullmakt til å klage for deg. Dette kan for eksempel være familiemedlem eller venn i Norge.
Du kan også bruke advokat til å klage for deg.
Hva er fristen for å klage?
Du må klage innen tre uker fra det tidspunktet da du, fullmektigen din eller advokaten din fikk vedtaksbrevet fra utenriksstasjonen.
Hvordan skal jeg klage?
Klagen må
- være skriftlig
- være undertegnet for hånd av deg eller fullmektigen din, eller sendes via eDialog av advokaten din
- vise til hvilket vedtak du klager på
- beskrive endringen som du ønsker i vedtaket du klager på
- gi opplysninger om at du har klaget i tide (hvis det kan være uklart om du klager i tide)
- være skrevet på norsk eller engelsk.
Klagen bør også nevne grunnen til at du klager.
Du må skrive DUF-nummeret ditt og saksnummeret i klagen (DUF-nummeret har tolv tall, mens saksnummeret har tre tall).
Du kan sende inn klagen ved å enten:
- skanne klagen og laste den opp i vårt skjema for ettersending av dokumenter (udi.no/dokument), eller
- sende klagen i posten til:
Utlendingsdirektoratet
Postboks 2098 Vika
0125 OsloDu sender klagen til UDI – selv om det er utenriksstasjonen som har behandlet saken din og derfor skal vurdere klagen i første omgang. UDI sender klagen din videre til utenriksstasjonen etter at du har sendt den inn.
-
Hva gjør jeg hvis det ikke har vært mulig å skaffe all dokumentasjon innen klagefristen?
Selv om du ikke har all dokumentasjonen din tilgjengelig innen klagefristen, må du likevel klage innen fristen. Når du sender inn klagen, må du legge ved en forklaring på hvorfor det ikke var mulig å sende inn all dokumentasjonen. Du kan da få opptil to nye uker til å sende inn den manglende dokumentasjonen.
-
Hva skjer etter at jeg har klaget på et vedtak fra en utenriksstasjon?
Når du klager på et vedtak om visum, vil utenriksstasjonen først vurdere saken din på nytt.
Utenriksstasjonen kan enten omgjøre vedtaket og innvilge søknaden din, eller sende klagen videre til UDI.
Hvis klagen din sendes til UDI, vil UDI vurdere saken din på nytt.
Enten fastholder vi vedtaket til utenriksstasjonen, eller så får du visum.
Her kan du se hvor lang tid det tar å få svar hvis klagen blir sendt til UDI.
Dersom UDI er enig med utenriksstasjonen i at du ikke har rett på visum, har du ikke flere klagemuligheter. Du kan alltid søke om visum på nytt.
-
Hvor lang tid tar det før jeg får svar på klagen min?
Utenriksstasjonene og UDI har ulike ventetider. Hvis det er en utenriksstasjon som behandler klagen din, må du se på utenriksstasjonens ventetider. Hvis det er UDI som behandler klagen din, må du se på udi.no for ventetider.
Utenriksstasjonenes ventetid: Se utenrikstasjonenes nettsider (eksternt nettsted) for å se om de har informasjon om ventetider hos dem.
UDIs ventetid: Se informasjonen om ventetiden hos oss.