Nettsiden www.udi.no fungerer ikke i nettleseren Opera Mini, som du bruker nå. Du må bruke en annen nettleser, for eksempel Opera eller standardnettleseren på telefonen din.
Vi kan ikke gi mer informasjon om ventetiden for søknaden din selv om du ringer oss
Vi har begrenset kapasitet til å svare på henvendelser på telefon. Det er de samme personene som svarer på telefon og som behandler søknadene.
Vi forstår at mange ønsker å kontakte oss på grunn av ventetiden. Vår viktigste kilde til informasjon om ventetid er udi.no/ventetid. Informasjonen oppdateres jevnlig. Vi kan ikke gi annen informasjon om ventetid enn det du finner her. Du trenger derfor ikke kontakte oss hvis du har spørsmål om ventetid for behandling av søknaden din. Du får ikke raskere svar på søknaden din selv om du kontakter oss.
Veiledningstjenesten er åpen kl. 10:00 - 14:30 mandag, tirsdag, torsdag og fredag. Veiledningstjenesten er stengt på onsdager. I åpningstiden kan du ringe oss på (+47) 23 35 16 00.
Når du får spørsmål om hvilken type sak det gjelder, taster du inn 2 på telefonen (statsborgerskap og permanent opphold), og så 1 (statsborgerskap).
Ha DUF-nummer eller fødselsnummer klart når du ringer oss. Du kan også gjerne ha denne nettsiden oppe. DUF-nummeret ditt er det samme som før også hvis du har en ny sak hos oss (det er knyttet til deg som person).
På telefon kan vi veilede deg om dine rettigheter og plikter. Vi må alltid forsikre oss at vi snakker med rette person, før vi går ut med taushetsbelagte opplysninger. Hvis andre skal ringe på vegne av deg, må vi få ditt muntlige samtykke til dette eller du kan sende oss en skriftlig fullmakt.
Fant du det du lette etter?
Tusen takk for tilbakemeldingen! Den hjelper oss med å gjøre nettsidene bedre.