Kan jeg kontakte UDI for å få informasjon om saken min?

Ja, du kan når som helst i prosessen kontakte UDI hvis du trenger veiledning eller informasjon om saken din. Du kan kontakte UDI på telefon.

Hvis du har søkt om beskyttelse kan du dessverre ikke sende oss spørsmål på epost. Dette er fordi epost ikke regnes som en sikker kanal, og vi ikke kan dele sensitiv informasjon over epost. Alle spørsmål som kan avsløre at du skal søke eller har søkt beskyttelse ansees som sensitiv informasjon.

Hvilke språk kan jeg få informasjon på?

UDIs veiledere snakker norsk og engelsk. Vi kan dessverre ikke veilede deg på ukrainsk eller russisk når du ringer oss. Hvis du ikke selv snakker norsk eller engelsk må du derfor ringe sammen med noen som kan hjelpe deg å oversette.

Hvem kan få informasjon?

Det er kun søkeren selv som kan få informasjon i sin sak. Du kan ikke få informasjon i noen andres saker, selv om du f.eks. er i familie eller venner med dem.

Hvis du har mindreårige barn, kan du få informasjon i deres sak. Dersom du har barn over 18 år må de selv kontakte UDI dersom de vil ha informasjon i saken sin.

Hvis du er enslig mindreårig asylsøker er det representanten din som kan kontakte UDI.

Hvis du har en advokat i saken din, kan advokaten kontakte UDI for å få informasjon i saken.

Det er ulovlig og straffbart å ringe UDI og utgi seg for å være en annen person.

Kan noen andre ringe for meg, og få informasjon i saken min?

Hvis du ønsker at noen andre skal kunne ringe til UDI på dine vegne, uten at du er til stede, må du gi dem en fullmakt.

Fullmaktsskjemaet må fylles ut og sendes til dokument@udi.no, sammen med kopi av passet ditt (siden med personlige opplysninger og underskrift) eller annen godkjent legitimasjon hvor underskrift er synlig.

Vi gjør oppmerksom på at dersom du gir noen fullmakt i saken din så vil vedkommende

  • kunne ringe til UDI og snakke med oss på dine vegne
  • få innsyn i saken din
  • vil få henvendelser fra utlendingsmyndighetene om saken din
  • vil få vedtaket ditt når saken din er ferdig behandlet, og må gi deg beskjed om vedtaket

Hvis du gir noen fullmakt, er det denne personen som vil bli kontaktet av utlendingsmyndighetene om saken din, ikke du.

Hvis du ikke ønsker å gi en annen person fullmakt i saken din, kan du gi muntlig samtykke til at en person ringer på dine vegne. Du må da selv være til stede under samtalen og bekrefte at UDI får lov til å diskutere din sak med personen som ringer for deg. Et slikt muntlig samtykke er kun gyldig for den ene samtalen, og må derfor gis på nytt hver gang dere ringer.

Fant du det du lette etter?