UDIs strategi
Не весь вміст на цій сторінці доступний українською мовою.
Last ned strategien
Velg kapittel
-
Direktørens forord
UDI har et viktig samfunnsoppdrag som vi skal løse på en tillitvekkende og effektiv måte. Det skal vi klare i en situasjon der både omverdenen og rammebetingelsene for øvrig kan endre seg. Målet er å levere best mulig på de forventningene oppdragsgiverne og brukerne våre har.
Denne strategien setter en retning for hvordan vi skal jobbe og hvor vi skal bevege oss som virksomhet. Den handler om at vi skal utvikle oss ved hjelp av omstillingsdyktige og kompetente medarbeidere, og ved å ta i bruk nye teknologiske løsninger.
Strategien omtaler ikke alle oppgavene og utfordringene UDI jobber med. Den handler først og fremst om de områdene der vi har et særlig behov for å løfte ambisjonsnivået. Slik sett er dette en strategi for endring og utvikling.
-
UDIs samfunnsoppdrag
UDI skal iverksette regjeringens innvandrings- og flyktningpolitikk. UDI skal behandle søknader etter utlendings- og statsborgerloven og være fagorgan på utlendingsfeltet.
Vi skal
- legge til rette for lovlig innvandring
- gi beskyttelse til dem som fyller kravene
- gi tilbud om innkvartering til asylsøkere
- ha omsorgen for enslige, mindreårige asylsøkere mellom 15 og 18 år
- hindre misbruk av innvandringsregelverket
- bidra til raske returer av personer uten lovlig opphold
- gi faglige innspill til utviklingen av politikken
- ha ansvaret for utlendingsforvaltningens felles IKT-systemer, og datautveksling med andre offentlige instanser
- ivareta forpliktelsene vi har til EU/Schengen
-
UDIs verdier
Menneskeverd
- Vi viser respekt for brukerne og situasjonen deres.
- Vi viser også respekt for kollegene våre og bidrar til et godt arbeidsmiljø.
Helhet
- Vi ser helheten i, og samspillet mellom, arbeidsoppgavene våre.
- Vi tar et felles ansvar for å skape gode resultater.
- Vi kommuniserer åpent og tydelig.
Profesjonalitet
- Vi sørger for kvalitet og effektivitet i alt vi gjør.
- Vi er saklige og objektive.
- Vi viser lojalitet mot regelverk, instrukser og virksomhetsmål.
-
Vår måte å jobbe på
For å nå hovedmålene i strategien må vi ha en felles forståelse av hvordan vi jobber, styrer og leder. Vi skal hele tiden forbedre arbeidsprosessene våre slik at vi kan levere bedre resultater sammen.
Vi skal ha ledere som setter retning, gir medarbeiderne et tydelig ansvar og handlingsrom, og som viser helhetlig forståelse for UDIs virksomhet i sin utøvelse av lederoppgavene.
Vi skal ha medarbeidere som tar ansvar for prosesser og oppgaver, og som deltar aktivt i utviklingen av UDI.
Vår måte å jobbe på handler om at
- Vi skaper et godt arbeidsmiljø som fremmer læring.
- Det er trygt og enkelt å komme med ideer.
- Vi gir rom for å tenke nytt, prøve og feile.
- Vi har tett og åpen dialog mellom ledere og medarbeidere.
- Vi måler det som gir kunnskap om hvordan hele sakskjeden flyter.
- Vi synliggjør prosessene, og måler og styrer etter flyteffektiviteten og
ventetidene for brukerne. - Vi jobber systematisk med å forbedre flyten i prosessene våre.
- Vi setter oss inn i og forstår brukernes behov.
- Vi synliggjør prosessene, og måler og styrer etter flyteffektiviteten og
- Vi deler kompetanse, læring og forbedringer.
- Vi synliggjør og dokumenterer vår egen og andres gode praksis og forbedringer.
- Vi sikrer effektiv samhandling og læring gjennom å dele erfaringer og kunnskap på tvers av organisatoriske skiller.
- Vi skaper et godt arbeidsmiljø som fremmer læring.
-
Målbildet
Målbildet
Målbildet beskriver hva ledelsen mener skal kjennetegne UDI i 2025. Målbildet gir en retning for utviklingen vi ønsker oss, og det er denne retningen vi skal styre mot de nærmeste årene.
Som en forberedelse til strategiprosessen har UDI identifisert sentrale strategiske temaer og usikkerheten knyttet til dem, gjennom et scenarioarbeid. Usikkerheten knytter seg til to hovedakser; grad av kontroll på innvandring til Norge og samordning av migrasjonskjeden i Norge. Formålet med arbeidet er ikke å spå om fremtiden, men å ha et aktivt forhold til de drivkreftene som påvirker virksomheten vår fremover. I strategidokumentet tar vi stilling til hvordan vi ønsker å påvirke utviklingen der det er mulig, og på hvilke områder vi må styrke oss for å sikre nødvendig beredskap, uavhengig hvordan scenarioene utspiller seg.
Målbildet beskriver en ønsket tilstand i 2025 som vil gjøre oss bedre rustet til å møte ulike nasjonale så vel som internasjonale utviklingstrekk og rammebetingelser.
Målbildet 2025
Brukerne våre skal møte en enhetlig offentlig forvaltning der ansvarsdelingen mellom etatene er tydelig definert. UDI er den sentrale aktøren på utlendingsfeltet og en pådriver for gode brukeropplevelser og flyt i alle prosesser på tvers av etatene. Det gir effektive tjenester for brukerne og kostnadseffektive løsninger for samfunnet. UDI sikrer at alle tjenestene i utlendingsforvaltningen blir utviklet i tråd med brukernes behov, uavhengig av hvordan utlendingsforvaltningen er organisert.
Gjennom fleksible løsninger er UDI godt rustet til å håndtere endringer i internasjonale og nasjonale rammebetingelser. Vi arbeider systematisk for å øke kvaliteten på dataene, og bruker teknologi for å effektivisere og automatisere saksbehandlingen og legge til rette for gode selvbetjeningsløsninger. Vi tilbyr helhetlige tjenester fra ønsket om opphold i Norge oppstår til et fremtidig norsk statsborgerskap er innvilget. Vi sikrer riktig balanse mellom samfunnets kontrollbehov og tilrettelegging for effektive tjenester for brukerne våre.
UDI bruker statens ressurser på en god måte ved å løse samfunnsoppdraget kostnadseffektivt til det beste for brukerne og samfunnet. Vi jobber systematisk med effektivisering og gevinstrealisering. Vi bruker statlige fellesløsninger og standarder når det er riktig og nødvendig.
UDI er en attraktiv arbeidsplass med et innovativt tankesett, og vi jobber systematisk med å utvikle kompetansen vår for fremtidens behov. Vi er modige og nytenkende i valgene vi tar for å levere de beste løsningene for samfunnet og brukerne våre, og vi er organisert på en måte som understøtter flyt i prosessene og oppgaveløsningen.Innvandringen til Norge er i stor grad påvirket av hvordan migrasjonen i og til Europa blir håndtert, og gjelder både arbeidsinnvandring, familieinnvandring og asylinnvandring. UDI planlegger for variasjoner i saksinngangen og har en organisering som sikrer at vi møter endringer i oppgavene effektivt. I fremtiden kan det også vokse frem andre former for migrasjon som vi må være rustet for å håndtere. UDI bidrar til forutsigbarhet på migrasjonsfeltet gjennom å ha en tydelig stemme i internasjonale fora. Der bidrar vi med faglig tyngde, og er pådrivere for felles europeiske løsninger. Vi skal jobbe for at alle personer i Europa har én registrert ID. Vi skal innhente og dele erfaringer og løsninger med andre land for å få inn mest mulig læring og nytenkning i arbeidet vårt.
-
Hovedmål og strategiske initiativer
De tre hovedmålene og de strategiske initiativene er beskrevet nedenfor. De viser de områdene vi særlig må utvikle oss på i den kommende strategiperioden. Målene er derfor ikke dekkende for hele UDIs virksomhet, eller for alle temaene fra målbildet. Målbildet skal gi retning også for arbeid som ikke er dekket i hovedmålene for strategiperioden 2019-2021.
Hovedmålene detaljeres ut gjennom de strategiske initiativene vi skal sette i gang i strategiperioden. De strategiske initiativene skal understøttes av tiltak som vil bli konkretiserte i handlingsplaner for strategiperioden.
Vi leverer brukervennlige og effektive tjenester
- Vi legger til rette for et helhetlig migrasjonsløp med sammenhengende tjenester fra første søknad om oppholdstillatelse til et mulig statsborgerskap.
- Vi jobber systematisk med å forstå brukernes behov og utvikle effektive tjenester i tråd med det.
- Vi kutter ventetidene for brukerne gjennom å forbedre prosesser og bruke teknologi innovativt.
- Vi har digitale tjenester som er lette å finne, lette å forstå og lette å bruke.
- Vi utnytter informasjon vi har tilgang til og nye digitale analyseverktøy for mer treffsikker kontroll.
Brukerne våre møter en enhetlig offentlig forvaltning
- Vi tar et aktivt hovedansvar for flyten i migrasjonskjeden på tvers av etatene.
- Vi avklarer roller og ansvar mellom aktørene som leverer tjenester til brukerne våre.
- Vi bidrar til et sømløst samarbeid mellom aktørene særlig ved å bruke teknologi og et enklere regelverk.
Ett UDI som leverer resultater sammen
- Vi organiserer oss på en måte som understøtter god flyt i prosesser og løser oppgavene kostnadseffektivt.
- Vi utvikler bedre systemer for å styre målrettet og effektivt.
- Vi vet hvilken kompetanse vi trenger for å løse dagens og fremtidens oppgaver, og sørger for systematisk kompetanseutvikling i tråd med dette.
- Vi legger planer for en helhetlig og flerårig digitalisering som understøtter bedre prosesser, målrettet kontroll, effektiv kommunikasjon med brukerne og en modernisering av IKT-infrastrukturen vår.
- Vi utvikler ledere og medarbeidere som styrker UDIs endringskapasitet gjennom effektiv samhandling og læring.