Arbeidsinnvandring fra tredjeland (2022)
Please note that not all the content on this page is available in English.
Rapporten bidrar med kunnskap om faglærte arbeidsinnvandrere i Norge og om norske arbeidsgivere som rekrutterer arbeidskraft fra tredjeland. Hva kjennetegner arbeidsinnvandrere fra tredjeland? Hva er erfaringene deres med å jobbe og bo i Norge? Hva er behovet for tjenester fra det offentlige? Hvordan oppleves søknadsprosessen? Er det behov for endringer i regelverket?
Les rapporten om Arbeidsinnvandring fra tredjeland. (pdf, 1,0 MB)
Les rapporten fra første delprosjekt her: Kunnskapsoppsummering om arbeidsinnvandrere fra tredjeland (2021) - UDI.
Hovedfunn:
Hvem kommer?
- De fleste kommer fra Asia og Europa
- De fleste er menn
- Over halvparten har mer enn fire års utdanning
Hvorfor kommer de?
- Jobbmuligheter i Norge
- Faglig utvikling
- Lønn
- Nettverk i Norge kan ha betydning
- Familievennlig arbeidsliv
Hvorfor blir de?
- Interessante jobbmuligheter
- Familievennlig arbeidsliv og velferdsordninger
- Familiens ønsker spiller inn
Hvordan opplever arbeidstakere og arbeidsgivere søknadsprosessen?
- De fleste arbeidsgivere og mange arbeidstakere mener søknadsprosessen tar for lang tid.
- Mange arbeidsgivere og de fleste arbeidstakere mener søknadsprosessen er enkel og forståelig.
- De fleste arbeidstakere opplever å ha blitt behandlet med verdighet og respekt i kontakt med det offentlige.
- Mange ønsker å kunne levere søknaden elektronisk og slippe oppmøte hos politiet.
Sentrale anbefalinger
- For å gjøre landet mer attraktivt for faglært arbeidskraft fra tredjeland, bør Norge vurdere å utvikle en hybridmodell i arbeidsinnvandringspolitikken: Et regelverk som åpner for en kombinasjon av en etterspørselsdrevet (arbeidsgiverdrevet) og en tilbudsdrevet (arbeidstakerdrevet) lovgivning.
- At familien får permanent oppholdstillatelse er viktig for at en arbeidstaker skal bli i Norge lenge.
- Det må utredes hvordan man på enklere måte kan få godkjent utdanning fra utlandet i Norge.
- For å få studenter til å bli i Norge, bør de tilbys relevant praksis i studietiden.
- Det bør bli enklere for gründere og personer med spesielle kvalifikasjoner å etablere seg i Norge.
- Søknadsprosessene bør i større grad tilpasses den enkelte bransjes behov.
- Norske arbeids- og levevilkår bør bli bedre kjent.
- Det bør bli mulig for alle å søke elektronisk og slippe fysisk oppmøte.
Oppdragsgiver: Utlendingsdirektoratet
Oppdragstaker: Fafo