Hovedmål og strategiske initiativer
Please note that not all the content on this page is available in English.
De tre hovedmålene og de strategiske initiativene er beskrevet nedenfor. De viser de områdene vi særlig må utvikle oss på i den kommende strategiperioden. Målene er derfor ikke dekkende for hele UDIs virksomhet, eller for alle temaene fra målbildet. Målbildet skal gi retning også for arbeid som ikke er dekket i hovedmålene for strategiperioden 2019-2021.
Hovedmålene detaljeres ut gjennom de strategiske initiativene vi skal sette i gang i strategiperioden. De strategiske initiativene skal understøttes av tiltak som vil bli konkretiserte i handlingsplaner for strategiperioden.
Vi leverer brukervennlige og effektive tjenester
- Vi legger til rette for et helhetlig migrasjonsløp med sammenhengende tjenester fra første søknad om oppholdstillatelse til et mulig statsborgerskap.
- Vi jobber systematisk med å forstå brukernes behov og utvikle effektive tjenester i tråd med det.
- Vi kutter ventetidene for brukerne gjennom å forbedre prosesser og bruke teknologi innovativt.
- Vi har digitale tjenester som er lette å finne, lette å forstå og lette å bruke.
- Vi utnytter informasjon vi har tilgang til og nye digitale analyseverktøy for mer treffsikker kontroll.
Brukerne våre møter en enhetlig offentlig forvaltning
- Vi tar et aktivt hovedansvar for flyten i migrasjonskjeden på tvers av etatene.
- Vi avklarer roller og ansvar mellom aktørene som leverer tjenester til brukerne våre.
- Vi bidrar til et sømløst samarbeid mellom aktørene særlig ved å bruke teknologi og et enklere regelverk.
Ett UDI som leverer resultater sammen
- Vi organiserer oss på en måte som understøtter god flyt i prosesser og løser oppgavene kostnadseffektivt.
- Vi utvikler bedre systemer for å styre målrettet og effektivt.
- Vi vet hvilken kompetanse vi trenger for å løse dagens og fremtidens oppgaver, og sørger for systematisk kompetanseutvikling i tråd med dette.
- Vi legger planer for en helhetlig og flerårig digitalisering som understøtter bedre prosesser, målrettet kontroll, effektiv kommunikasjon med brukerne og en modernisering av IKT-infrastrukturen vår.
- Vi utvikler ledere og medarbeidere som styrker UDIs endringskapasitet gjennom effektiv samhandling og læring.