Når du skal opprette brukeren din eller velge nytt passord, vil du motta en e-post. Denne e-posten inneholder en kode som du må kopiere og lime inn i innloggingsvinduet. Dette må du gjøre for å bekrefte at e-postadressen du har tastet inn er riktig.
Hvis du ikke har fått denne e-posten, bør du sjekke filteret for useriøs e-post (spamfilter), som finnes i de fleste e-postprogrammer.
Hvis e-posten ikke er der heller, kan det hende at du har tastet inn feil e-postadresse. Da kan du prøve på nytt. Pass på at du skriver inn riktig e-postadresse.
Du må bruke koden innen noen få minutter. Etter det vil den ikke lenger være gyldig.
Hvis du har mistet tilgang til kontoen din, har UDI fortsatt alle dine gamle søknader og informasjon om deg registrert i våre systemer.
Informasjon til deg som har sendt en søknad
Hvis du har bestilt en time, har du fortsatt denne timen. Da du bestilte timen, fikk du en bekreftelse på tidspunkt og dato på e-post, sendt fra adressen noreply@udi.no eller noreply-spn@udi.no. Søk gjerne etter e-poster fra en av disse adressene i din innboks. Du vil også finne en e-post med en liste over dokumentene og følgebrev/cover letter som du skal ha med deg på timen.
Hvis du ikke finner denne e-posten, bør du sjekke søppelfilteret i innboksen din. Du kan også logge deg inn og velge søknaden for å se timen (eksternt nettsted).
Hvis du møter på problemer, og du ikke klarer å finne detaljene for timen din, vær vennlig å ta kontakt med oppmøtestedet, det vil si politiet, Servicesenter for Utenlandsk Arbeidstaker (SUA), ambassaden eller VFS Søknadssenter.
Hvis du allerede har levert søknaden ved personlig oppmøte, vil vi behandle søknaden din som normalt. Du trenger da ikke å gjøre noe inne på brukerkontoen din. Vedtaket vil sendes til deg på Digipost (eksternt nettsted) hvis du har det, ellers i vanlig brevpost.
Hvis du har sendt en søknad, men ikke booket en time enda, har du to valg. Du kan enten kontakte oppmøtestedet du valgte i søknaden og spørre om de kan gi deg en time. Eller så kan du opprette en ny brukerkonto og sende en søknad fra denne. Hvis du betalte gebyr for den første søknaden, må du i så fall kontakte oppmøtestedet for å be om tilbakebetaling.
Informasjon til deg som skal sende en ny søknad
Hvis du skal levere en ny søknad, kan du bruke en annen konto du fortsatt har tilgang til, eller opprette en ny konto.
Hvis du har fått svar på søknaden din og skal bestille en time hos politiet for å ta bilde til oppholdskort, må du bruke samme konto som da du registrerte søknaden. Hvis du ikke har tilgang til denne kontoen lenger, må du kontakte politiet for å bestille time.
Du bør alltid prøve å trykke på "Har du glemt passordet?" i innloggingsvinduet og velge et nytt passord, for å se om det løser problemet. Hvis ikke kontoen din finnes lenger, vil du få beskjed om at det ikke er registrert en konto med denne e-postadressen.
Det kan være ulike grunner til at du har mistet tilgang til kontoen din: