Søke om å bo privat (midlertidig alternativ mottaksplass)
Du kan søke hvis du:
- er ukrainsk statsborger som kan få, eller har fått midlertidig kollektiv beskyttelse, et av statsborgerens familiemedlemmer eller en person som har beskyttelse (asyl) i Ukraina, og du
- allerede er registrert av utlendingsmyndighetene i Norge, og
- har funnet et sted å bo, og
- ikke har blitt bosatt ennå.
Å ha funnet et sted å bo betyr at du enten har fått et sted å bo
- av en privatperson, eller
- av en organisasjon, eller
- av en kommune
Enslige mindreårige er ikke omfattet av ordningen om midlertidig alternativ mottaksplass. De kan få hjelp av en representant til å søke om alternativ mottaksplass etter den ordinære ordningen.
Det er to skjemaer du kan bruke for å søke om å bo privat.
1. Skjema for deg som har funnet en bolig selv og som har fått en bekreftelse fra kommunen om at de ønsker å inngå avtale med deg om at du kan bo der (Hurtigprosedyreskjema).
2. Skjema for deg som har funnet en bolig selv, men som ikke har vært i kontakt med kommunen boligen er i (Vanlig skjema).
To søknadsskjemaer
-
1. Hurtigprosedyreskjema
Dette er skjemaet for deg som skal fylle ut skjemaet sammen med kommunen.
I dette skjemaet skal kommunen signere sammen med deg inne i skjemaet. Derfor er det viktig at du bare bruker dette skjemaet etter avtale med kommunen.
- Alle som skal søke og som er over 18 år må fylle ut og signere søknaden sammen med en person fra kommunen.
- Vi anbefaler deg å kontakte kommunen du ønsker å bo i før du søker. Da vil UDI behandle søknaden din raskere.
-
2. Vanlig skjema
Hvis du har funnet bolig selv, men ikke har avtalt med kommunen om at du kan bo der, skal du bruke dette skjemaet.
- Alle som skal søke og som er over 18 år, må fylle ut og signere søknaden.
- Hvis du er over 18 år kan du velge om du vil fylle ut et eget skjema, eller føres inn i skjemaet til de andre du skal bo sammen med.
Slik bruker du skjemaet
-
En søknad per familie
Hver familie som skal bo sammen skal kun fylle ut ett søknadsskjema.
Én person skal fylle ut søknaden som hovedsøker. Denne personen blir vår kontaktperson i familien. Det er denne hovedsøkeren vi kaller «Du» i søknadsskjemaet.
I skjemaet skal du gi oss informasjon om alle de andre familiemedlemmene som skal bo sammen med deg i Norge.
Vær oppmerksom på at alle over 18 år, kan sende inn sitt eget, separate søknadsskjema dersom de foretrekker det.
-
Innlogging
For å logge inn må du bruke ID-porten (BankID eller Buypass (eksternt nettsted). Hvis du har fått din egen innlogging i ID-porten, bruker du den. Hvis du ikke har det, kan du logge inn og fylle ut søknaden sammen med en person som har ID-porten og som du stoler på.
Trenger du å fylle ut skjemaet i flere omganger, kan du logge inn med den samme brukeren og den samme lenken som du finner på denne siden.
Skjemaet vil åpne seg slik du forlot det.
-
Signering
Alle over 18 år som søker i dette skjemaet må signere inne i dette elektroniske søknadsskjemaet. Det samme må privatpersonen eller en kontaktperson for organisasjonen/kommunen som tilbyr boligen.
Hver og én av dere må signere ved å tegne med fingeren eller musepekeren på skjermen.
Det kan være straffbart å signere på vegne av noen andre uten samtykke.
Dette skjer etter at du har søkt
-
Kommunen gir beskjed til UDI om du får bo i kommunen
Det er frivillig for kommunen å ta imot personer på alternativ mottaksplass. Vi spør kommunen om å bekrefte at du får bo i kommunen og bekrefte adressen din.
-
Slik får du svar
For å beskytte deg, sender vi ikke en e-post for å bekrefte at vi har mottatt søknaden når du sender den inn.
Av samme grunn får du ikke noe mer informasjon om søknaden før den er behandlet.
Svaret får du enten i posten eller i den digitale postkassen din hvis du har eller velger å opprette en. Du finner en veiviser til offentlige tjenester på nett her (eksternt nettsted).
-
Du kan få økonomisk støtte fra kommunen ved behov
UDI gir penger til kommunen du skal bo i. Hvis du har behov for økonomisk støtte, må du kontakte kommunen din for å finne ut hvordan kommunen tenker å løse din situasjon. UDI kan ikke svare på dette.
-
Du kan ikke klage
Hvis vi avslår søknaden din, kan du ikke klage på avslaget.
Vanlige spørsmål og svar om å bo privat
-
Når får jeg svar på søknaden min?
UDI kan dessverre ikke si hvor lang tid det vil ta før du får svar. Vi jobber fortløpende med søknadene. Du som har søkt om å bo privat (midlertidig alternativ mottaksplass) vil få svar så fort søknaden er behandlet.
-
Fra hvilken dato utbetaler UDI tilskudd til kommunen etter innsendt søknad med hurtigprosedyreskjema?
Ved positivt vedtak, innvilges tilskudd fra den datoen søknaden er sendt inn.
-
Jeg har brukt papirskjemaet for å søke om å bo privat (midlertidig alternativ mottaksplass). Vil UDI behandle papirsøknaden?
Vær oppmerksom på at du skal bruke det elektroniske søknadsskjemaet tilgjengelig på denne siden hvis du skal søke om å bo privat (midlertidig alternativ mottaksplass).
Hvis du likevel har brukt papirskjemaet til å søke om å bo privat, vil UDI også behandle papirsøknaden din. Vi behandler papirsøknader på samme måte som vi behandler de elektroniske søknadene. Saksbehandlingen av papirsøknader kan ta lengre tid enn behandlingen av elektroniske søknader. I tillegg må du beregne postgang.
-
Hvor finner jeg søknadsskjemaet?
- Skjema for deg som har funnet en bolig selv og som har fått en bekreftelse fra kommunen om at de ønsker å inngå avtale med deg om at du kan bo der (hurtigprosedyreskjema). Du finner lenke til å logge på søknadsskjema her.
- Skjema for deg som har funnet en bolig selv, men som ikke har vært i kontakt med kommunen boligen er i (vanlig skjema). Du finner lenke til å logge på søknadsskjema her.
Her kan du lese mer om innlogging.
- Skjema for deg som har funnet en bolig selv og som har fått en bekreftelse fra kommunen om at de ønsker å inngå avtale med deg om at du kan bo der (hurtigprosedyreskjema). Du finner lenke til å logge på søknadsskjema her.
-
Hvor finner jeg søknadsskjemaet som jeg allerede har begynt å fylle inn?
Du finner skjemaet ved å følge samme lenke som sist fra søknadssiden:
1. Hurtigprosedyreskjema (eksternt nettsted)
2. Vanlig skjema (eksternt nettsted)Du må logge deg inn med samme bruker på ID-porten, og da vil skjemaet ditt ligge der med svarene du allerede har fylt inn. Hvis du logger inn og kommer til et tomt skjema, kan du sjekke:
- Er det samme bruker som logget inn på ID-porten?
- Ble skjemaet sendt inn sist du var logget inn?
- Har du kommet inn til feil skjema? Det er to ulike skjema for denne løsningen, så pass på at du har fulgt lenken til samme skjema som sist.
-
Jeg klarer ikke å logge meg inn på søknadsskjemaet. Hva gjør jeg?
Hvis du ikke har egen innlogging til ID-porten, kan du be en person du stoler på om å logge inn, slik at du kan fylle ut søknadsskjemaet. Her kan du lese mer om innlogging.
Det trenger ikke å være den som skal søke som selv er logget inn. Det er navnene du fyller inn i søknadsskjemaet som blir sendt inn til UDI, ikke navnet på den som er logget inn.
Hvis dere vet at den som prøver å logge seg inn har innlogging i ID-porten og det ikke fungerer, prøv å bytte nettleser. Søknadsskjemaet vil ikke fungere hvis du bruker Internet Explorer, så du bør prøve å bruke Chrome, Firefox eller Edge. Hvis det fortsatt ikke fungerer, ring support hos ID-porten på telefon 800 30 300.
-
Jeg får ikke til å fylle ut eller sende inn skjemaet. Hvor melder jeg feil?
Hvis du ikke klarer å fylle ut informasjon i søknadsskjemaet, kan du ringe veiledningstjenesten vår på telefon +47 21 49 32 84 for å få hjelp eller melde feil.
Hvis du har fylt ut søknadsskjemaet og ikke får til å sende det inn, sjekk følgende:
- Har du fylt ut alle obligatoriske feil? Hvis ikke, skal du få beskjed om dette på oppsummeringssiden. Prøv å fylle ut feltene og send inn på nytt.
- Hvis du får beskjed om at feltet ikke er fylt ut, men du har lagt inn informasjon, prøv å oppdatere siden ved å trykke F5 på tastaturet. Prøv deretter å sende inn på nytt.
- Hvis svarene dine ikke blir lagret automatisk, så du ikke får sendt inn søknadsskjema, kontakt veiledningstjenesten vår på telefon +47 21 49 32 84.
-
Hvorfor blir jeg logget ut når jeg fyller ut søknadsskjemaet?
Når du logger inn i ID-porten blir du automatisk logget ut etter 20 minutter. Du vil få et varsel inne på siden om at du blir logget ut hvis du ikke fornyer sesjonen. Hvis du ikke gjør det, så blir du logget ut.
For å komme inn igjen i samme skjema, må du følge lenken til skjema på nytt fra udi.no, og logge inn med samme bruker som da du begynte å fylle ut søknadsskjemaet. -
Jeg har fått brev om at jeg ikke er i målgruppen for kollektiv beskyttelse. Hva skjer med min midlertidige alternative mottaksplass?
Det finnes to ordninger der personer kan bo privat som alternativ til mottaksplass:
- ordinær alternativ mottaksplass
- midlertig alternativ mottaksplass
Den midlertidige ordningen om alternativ mottaksplass gjelder for personer som er fordrevet fra Ukraina, og som er i målgruppen for midlertidig kollektiv beskyttelse. Du finner informasjon om hvem som kan få kollektiv beskyttelse her.
Dersom du har fått brev om at du ikke oppfyller vilkårene for midlertidig kollektiv beskyttelse, og har midlertidig alternativ mottaksplass nå, vil dette tilbudet bli avsluttet.
Dine alternativer
Du har for kort tid siden mottatt et varsel om opphør av midlertidig alternativ mottaksplass. Hvilke alternativer du nå har og hvilke frister du må forholde seg til, kommer frem av brevet, men kort fortalt finnes følgende alternativer:
- Søke på ordinær alternativ mottaksplass. Du finner informasjon om hvem som kan søke og hvordan du søker her.
- Få plass i mottak. Du finner informasjon om å bo på mottak eller i privatbolig her.
Kommunene som har personer på midlertidig alternativ mottaksplass som rammes av denne endringen, har mottatt et eget informasjonsskriv.
Ved spørsmål, kontakt amot@udi.no.